Friday, October 12, 2012

hospital 4

"Letih betul".

Urusan nak bedah lutut ni aku mula buat sejak 4/9 hari tu lagi, dah sebulan lebih. Sangat serabut dan patutlah ada senior aku sampai putus asa nak dapatkan rawatan kat sini walaupun free of charge dan dah buat separuh jalan urusan.

Jadi, banyaklah kuliah dan kelas yang aku tertinggal. Bertembung dengan classmates pun segan kadang-kadang.

Kerja lagi lah banyak yang tertangguh, ada yang kawan-kawan terpaksa ganti untuk selesaikan. Aku takut ada antara kawan aku yang tak paham je situasi aku, sebab apa aku kena buat jugak pembedahan ni sekarang dalam fatrah memang semua orang tengah sibuk giler-giler. Berapa ramai yang dah demam dan tengah demam sekarang ni, sebab keletihan.

Tapi nak buat macam mana, dah 4 tahun aku delay urusan ni. Alang-alang dah buat bagi setel terus tambah dengan kaki aku memang sakit betul. Tak boleh nak jalan lama-lama, angkat benda berat semua.

Hari admit
Tunggu di wad pesakit, bangunan pembedahan, bahagian pembedahan orthopedic.

Lepas didaftarkan, aku diminta masuk ke wad tapi aku nak jumpa doktor untuk minta izin balik dan bermalam kat rumah sendiri.

Masa menunggu tu, berkenalan dengan sorang ammu ni, ammu sayyid nama dia. Dia petani, masuk wad sebab kena langgar kereta. Dah 20 hari di wad, masih tunggu turn untuk pembedahan.Dia cerita kat aku macam-macam perkara.

Dah ramai keluar masuk wad ni katanya, beberapa hari lepas yang meninggal pun ada sebab tengkorak pecah. Meremang bulu roma aku. Aku bukan paham sangat pun dia sembang apa, tapi dia macam excited sangat ada teman bersembang aku pun dengar je la. Tengah duk sembang, dia pelawa aku minum syai tapi aku tolak. Dia turun katil, capai tongkat dia dan pergi basuh cawan. Pastu dia buat syai kaw-kaw punya. Segan aku, lemah betul nak menolak bila orang pelawa ni.

Oh, ammu sayyid ni tak tahu malaysia kat mana. Dia ingat aku orang mesir, tapi dari negeri lain. Jenuh aku nak terangkan yang aku dari luar mesir, jauh dan datang dengan kapal terbang. Sampai sekarang pun aku tak pasti dia tahu ke tidak aku ni Malizi.

Dia ada masalah pendengaran sikit, orang lain semua guna nada menjerit bila bercakap dengan dia. Aku pulak takkan nak menjerit jugak, ammi tunggang langgang. Malu nak cakap kuat-kuat.

Dia ada bawa anak dia temankan, nama ahmad umur 4 tahun. Hari 1st dan 2nd aku duk melayan si ahmad ni lah. Letih giler, tak berhenti bercakap aku nak tidur pun dia kacau. Ammu sayyid pula sampai turun katil dan keluar dari hospital gi beli buku tulis dan pensel, suruh aku ajar ahmad alif ba ta. Harapannya ahmad pandai tulis nama penuh dengan bin sekali.

Tapi malam tu aku serius tak tahan dah, letih layan ahmad sebab seharian bercakap bahasa arab. Kawan-kawan takde datang teman/melawat. Jadi, tengah ahmad duk menulis alif ba ta dalam buku dia, aku pun blah dan lari keluar dari hospital.

Esoknya dr essam call aku tanya gi mana, dan dia suruh aku balik hospital. Kemudian aku dipindahkan ke wad lain. Lega rasanya tapi rasa bersalah pulak kat ammu sayyid. Masuk wad baru pun sama jugak, semua arab nampak aku je mesti panggil. Letih aku nak layan diorang bersembang sampai habis.

Rasa nak fly hari-hari je dari hospital ni.

No comments:

Post a Comment