Friday, October 12, 2012

hospital 2

Sorang diri kat hospital, ditemani pesakit-pesakit arab yang lain.

Bersembang dengan hampir semua pesakit dalam wad ni dan wad sebelah. Kebanyakan mereka berlatar belakangkan petani.

Ada seorang syeikh salafi nama syeikh hamadah, banyak bersembang dengan aku, tolong simpankan makanan masa aku 'fly' dari wad, setiap malam bagi syawarma kibdah, bacakan hadis dan tak henti doakan aku. Kena marah sekali sebab aku 'fly' pagi tadi tak bagitau dia. Seharian dia dan pesakit lain cari aku.

Antara mafhum hadis yang dibaca: doa seorang saudara kepada saudara muslimnya yang lain secara rahsia adalah mustajab. Dia minta aku doakan dia tiap kali selepas solat.

Macam-macam makanan arab aku paksa makan sebab dipelawa mereka, tokmiyah, kibdah, ish, gibnah, ful, salatah, jeruk sayur tu... Tiap kali mereka nak makan aku akan keluar takut kena paksa makan. Dah la kalau makan tak habis kena marah.

Banyak lagi tak paham arab ammi, tapi dah letih dah nak melayan arab bersembang. Dari pagi sampai malam asyik bersembang je arab ni. Tu aku tensen tu, tak larat nak melayan.

Doktor pukul 10 mlm baru sampai, nasib baik aku stay tak blah awal malam ni. Ingat nak lari jugak tapi tunggu esok lah, doktor pun tengah round lagi.

Sempat study 1 chapter ENT dengan habiskan separuh buku al-fateh. Ingat esok nak mula hafal quran tapi rasa tak sedap hati. Kawan-kawan semua tengah sibuk giler dengan macam-macam program, tapi aku macam bercuti pulak kat hospital ni. Kuliah tak pergi. Jadi pening pulak nak buat pertimbangan, doktor tak bagi keluar wad, tapi masa free banyak kat hospital. Nak pegi kuliah boleh tapi takut kawan-kawan lain tanya kenapa tak tolong program pulak. Last skali baik aku duduk hospital dua-dua tak pergi. Tapi serius hati tak tenang stay kat wad ni, rasa nak keluar balik salam saidnawi terus je dan bantu apa yang patut.

Tolonglah operation aku hari isnin ni tak delay, tak tahan dah keadaan macam ni, dengan kuliah dan kerja bertimbun tapi takde orang.

Hmm...tido dulu lah. Nasib baik abrar bagi pinjam iphone dia, boleh wat diari hospital~

No comments:

Post a Comment